Tip:
BIZNIS ETIKETA NA SLOVENSKU
Obchodná etiketa sa zameriava na správanie, ktoré sa považuje za vhodné v profesionálnom prostredí, a pri profesionálnom prístupe pravdepodobne urobíte vynikajúci dojem na ľudí, s ktorými sa stretnete.
Postoje a hodnoty sú veľmi dôležité pri pokuse o rozvoj obchodného vzťahu medzi dvoma kultúrami alebo krajinami. Slováci sú známi svojou profesionalitou a nadhľadom v podnikaní. Sú priateľskí, ale zdržanliví a bude trvať niekoľko návštev, kým vás spoznajú, kým sa s vami nebudú cítiť skutočne príjemne.
Základné rady, ktorými sa riadiť pri podnikaní v Slovenskej republike
- Pozdravy by mali zahŕňať pevné podanie ruky a priamy očný kontakt; slabé podanie ruky znamená, že ste slabí a žiadny priamy očný kontakt nemožno chápať tak, že niečo skrývate.
- Po uvítaní zostaňte stáť, kým nebudete vyzvaní, aby ste si sadli, pretože môže byť vyhradené miesto špeciálne pre vás.
- Nedávajte chryzantémy alebo ľalie kala ako dar, pretože ide o tradičné pohrebné kvety.Darčeky sa zvyčajne otvárajú ihneď po ich prijatí.
- Obchodné schôdzky sú povinné a mali by ste sa objednať vopred.
- Presnosť stretnutí je braná mimoriadne vážne.
- Úvodné stretnutia sú naplánované na úvod, aby ste sa navzájom spoznali a vybudovali si dôveru so svojimi slovenskými spolupracovníkmi. Prvé stretnutie môže byť skôr so stredným manažérom než so skutočným rozhodovateľom. Očakávajte malú diskusiu a zoznámenie sa s vami predtým, ako budete diskutovať o obchode.
- Slováci sú nekonfliktní a často pristupujú k obchodnému jednaniu nepriamo.
- Obchod prebieha pomaly, takže budete musieť byť trpezliví a nevyzerať byť rozrušený prísnym dodržiavaním protokolu.
- Obchod je hierarchický a rozhodovaciu právomoc má na vrchole spoločnosti.
- Nesnažte sa naplánovať si stretnutia na piatok popoludní, pretože veľa Slovákov odchádza po obede na svoje chaty na vidiek.
- Mnoho firiem v priebehu augusta zatvára alebo funguje len s minimálnym počtom zamestnancov.
- Počas rozprávania udržujte priamy očný kontakt.
- Prezentácie by mali byť jednoduché, presné a podrobné a v prípade potreby by ste mali mať k dispozícii grafy a obrázky na podporu svojich tvrdení
Zdroj: https://businessculture.org/eastern-europe/slovakia/business-etiquette/